دسته بندی نشده

ارزش غذایی گوشت و سویا چه تفاوت هایی دارد ؟

مقایسه پروتئین گوشت با سویا

اگر چه گوشت و سویا  هر دو منابع غنی پروتئین رژیمی هستند، اما گوشت داری مقدار بیشتر پروتئین در هر گرم می‌باشد. ۸۵ گرم گوشت گاو که ۹۵ درصد ماهیچه خالص است، ۲۵ گرم پروتئین رژیم غذایی را فراهم می‌کند، در حالی که سهم ۸۵ گرم توفو سویا حاوی ۱۳ گرم پروتئین است و یک و نیم فنجان دانه سویا ۱۶.۵ گرم پروتئین رژیمی را در خود دارد.

مقایسه سویا با گوشت از نظر محتوای چربی

درحالی که چربی موجود در گوشت عمدتاً چربی اشباع ناسالم است که در صورت مصرف بیش از حد به کلسترول خون بالا و بیماری‌های قلبی دامن می‌زند، اغلب چربی رژیمی در سویا برای قلب ضرری ندارد و چربی اشباع نشده است و شامل اسیدهای چرب ضروری امگا۳ می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است، پروتئین سویا، زمانی که با پروتئین گوشت جایگزین شود، باعث کاهش ۱۴درصدی سطح کلسترول پلاسما بعد از دو هفته و ۲۱ درصد کاهش بعد از سه هفته می‌شود.

آهن رژیمی

 اما آهن در گوشت، آهنی است به شکل هِم که بدن آن را نسبت به آهن غیر هِم در سویا و دیگر غذاهای گیاهی بهتر جذب می‌کند.

به علاوه، بعضی از پروتئین‌های سویا می‌توانند جذب آهن را مهار کنند. در نظر داشته باشید که پروتئین‌های گوشت، ماکیان و غذاهای دریایی یا ویتامین C همراه با منابع آهن غیر هم، به جذب آهن غیر هم کمک می‌کنند.

پروتئین‌های قدرتمند

بزرگسالان حداقل ۸ گرم پروتئین به ازای هر ۱۰ کیلوگیرم وزنشان نیاز دارند، طبق انستیتو پزشکی. گوشت یک پروتئین کامل‌است، به این معنی که تمام اسیدآمینه‌های ضروری را به بدن می‌رساند.

یک گیاه خوار باید رژیم متنوعی داشته باشد که دانه‌ها، آجیل‌ها، میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و بسته به نوع گیاه خواری، احتمالاً تخم‌مرغ و لبنیات را در خود جای دهد تا مقدار مناسبی از اسیدآمینه‌ها را دریافت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *